Km 5,0 fra Nyborg
Klik-bart kort med banens forløb fra Ringe til Nyborg. Ved at klikke på et stationsskilt springes direkte til lokaliteten, hvis du ikke ønsker at se hele artiklen
Lamdrup vist på ældre kort (1:20.000)
Lamdrup sporplan 1949
Den første stationsforstander i Lamdrup kom fra Svendborg og hed Hans Petersen (stationsforstander 1897-1917). Hans Petersen var født 1847 i Vissenbjerg og må være fratrådt, da han fyldte 70 år. Efter ham fulgte seks andre (Uddrag af folketællingen 1906)
Det stod i avisen for 109 år siden: Fyens Stiftstidende, den 9. jul. 1916 >>
40 Aars Jubilæum Stationsforst. Petersen, Lamdrup. Imorgen kan Stationsforstander H. Petersen, Lamdrup, fejre 40-Aarsdagen for sin Indtræden i "Sydfyenske Jernbaneselskab"'s Tjeneste. Stationsforst. Petersen er født den 11. Febr. 1847 i Vissenbjerg Sogn og tjente først endel Aar hos forskellige Landmænd der i Omegenen. Da Odense-Svendborgbanen blev bygget, var han med ved Anlægsarbejdet, og da denne Bane blev åbnet i Juli 1877 (Banen blev rettelig åbnet 1876), blev Petersen Banearbejder og Vogter i Kirkeby. Nogle Aar senere blev han Portør i Ringe, hvorfra han i Slutningen af Firserne blev forflyttet til Svendborg. Her arbejdede han som Pakhusoverportør, til Ringe-Nyborg-banen blev aabnet, paa hvilket Tidspunkt han blev ansat som Forstander paa Lamdrup Station. Petersen, der er et udpræget Pligtmenneske, har i denne lange Tjenestetid stedse kunnet glæde sig ved sine Foresattes fulde Tilfredshed, hvad hans ret sjældne Karriere fra Banearbejder til Stationsforstander tydeligt viser, ligesom han ogsaa altid har staaet i det bedste Forhold til det Publikum, han er kommet i Berøring med. Ligesom Stationsforst. Petersen er af den gode gamle Skole med Hensyn til Arbejde og Pligt, har han i politisk Henseende altid været en trofast Støtte for den konservative Sag <<
Lamdrup station beliggende Nyhavevej 1 Vindinge set fra luften 1954 Lamdrup Station med beboerne på perronen. Yderst til højre stationsforstander H. Petersen. Billedet er senest fra 1917, hvor der kom ny stationsforstander. Petersen var stationsforstander 1897-1917 (Foto: Danmarks Jernbanemuseum)
Lamdrup station 1962
Efter
Lamdrup station førtes Vindinge Å gennem en 6,2 m murbuebro under banen,
der på dette sted løb på en høj dæmning. Umiddelbart herefter skar
banen Nyborg-Ellinge-Odense landevej. Banen drejede nu mod sydvest og
begyndte en lang stigning på 9,1 promille de næste 4,3 km indtil
Refsvindinge. Da terrænet var noget uregelmæssigt, måtte banen på
denne strækning tage en del sving for at undgå de værste bakker.
Alligevel var der på næsten hele strækningen dæmninger og
gennemskæringer. Fra banen var her en storslået udsigt over Nyborg Fjord Grustog mod Nyborg holder i spor 2 på Lamdrup station og afventer krydsning med en Mp Her ses lokomotivet tættere på. Det er DSB Df 129 tidligere SNB 29 fra 1910 Mp
med iltog fra Nyborg Færge til Fåborg kører gennem Lamdrup station
vinteren 1960-61 ,, Det
stod i avisen for 129 år siden:
Middelfart
Venstreblad,
den 15. dec. 1896 >>
Ringe-Nyborg-Banens Stationer. I
Fredags hejstes Kransen paa Lamdrup Station, om en Ugestid vil den være
klar til at tække. Refsvindinge Station er murfærdig << ,, Det
stod i avisen for 127 år siden:
Jyllandsposten,
den 17. aug. 1898 >>
Uheld
med Togbremsen. Exprestoget
Nyborg-Ringe-Svendborg maatte i Søndags Middags standse ved Lamdrup
Station paa Grund af, at Maskinen ikke kunde trække Toget. Aarsagen var i
Følge 'Fyns Tidende' den, at Togbremserne havde sluttet sig saa fast til
Hjulene, at disse kun ved Haandkraft igjen lod sig løse. Toget fortsatte,
efter at Forhindringerne vare fjærnede, med 15 Minutters Forsinkelse
<< Som
følge af 1. Verdenskrig (1914-1918) og den deraf vanskelige
forsyningssituation, gik SFJ over til at fyre med tørv, selv om tørv er
noget brandfarligt stads, idet gnister fra lokomotivernes skorstene
antændte ild flere steder langs banerne. Samme dag antændtes Langå
Savværk ved Rygård station, der blev en af de værste brande som følge
af tørvefyringen: ,, Det
stod i avisen for 107 år siden:
Fyens
Stiftstidende, den 4. jul. 1918 >>
Toget som Brandstifter.
Ved
Middagstid idag opstod der Ild i Boelsmand Peder Rasmussens Ejendom ved
Lamdrup Station. Ejendommen,
der er straatækt, ligger lige ved Banen, og det formodes, at Ilden, der
hurtigt greb om sig, stammer fra Toget. Ejendommen
nedbrændte til Grunden. Kreaturerne reddedes, ligesom det lykkedes at
redde det meste af Indboet << ,, Det
stod i avisen for 100 år siden:
Langelands Social-Demokrat, den 27. jul. 1925 >>
Overkørt Hest.
Ved Lamdrup Station overkørte Middagstoget fra Nyborg (til Ringe) i Dag en Hest. Toget, der var noget forsinket, standsedes og forsinkedes derved yderligere. Hesten blev slaaet ned << ,, Det
stod i avisen for 96 år siden:
Fyens
Stiftstidende, den 21. sep. 1929 >>
En Bil mod Motortoget.
Imorges
er der sket en Paakørsel af Bommene ved den meget vanskelige
Jernbaneoverskæring over Nyborg-Faaborg-Banen i Lamdrup. I
Konsulent Højers Bil fra Saaderup kom et Selskab kørende i Retning mod
Nyborg ved 8-Tiden, samtidig med at Morgentoget - et Motortog - kom
kørende ad Banelinien mod Nyborg. Leddet var lukket, men paa Grund af, at
Vejen, der er belagt med Tjæreasfalt, var meget glat, kunde den unge
Dame, der førte Bilen, ikke faa denne standset, før den var kørt imod
Leddet, som Bilen sprængte. I
det samme kom Motortoget frem over Overkørslen, og Bilen ramte Vognens
ene Trinbrædt og slæbtes med et Stykke hen ad Banelinien. Bilen
blev en Del beskadiget, men kunde dog bagefter køre videre, og heldigvis
slap Passagererne fra det farlige Sammenstød med den alvorlige
Forskrækkelse. Ogsaa
Motortogets Trinbrædt blev noget beskadiget. Denne
Overkørsel er en af de mest usigtbare, der findes, og naar Vejen tilmed
er glat, er det nødvendigt, at der udvises den største Forsigtighed
<< ,, Det
stod i avisen for 92 år
siden: Langelands
Social-Demokrat den 25. feb. 1933 >>
Eksplosion i en af Sydfynskes nye Motorvogne. Betydelig
Skade anrettet paa en Vogn i nærheden af Lamdrup. I
Morges er der i Nærheden af Lamdrup Station mellem Ringe og Nyborg sket
en Eksplosion i en af Sydfynskes nye Motorvogne. Vognen var paa Vej til
Ringe, da der pludselig indtraadte en Eksplosion i det Førerrum, der ikke
blev anvendt; Eksplosionen var meget kraftig; alle Vinduerne sprængtes,
og Væggen ind til Passagerernes Opholdsrum blev splintret til
Pindebrænde, og den forreste Bænk væltede. Det
var en Akkumulator, der eksploderede. Til
alt Held var der ingen Personer til Stede i Førerrummet, ligesom der kun
var faa Passagerer i Vognen. Kun én Passager - Fyrbøder Carlo Hansen,
Nyborg, der var paa Vej til sit Arbejde paa Fjellerup Savværk - kom til
Skade; han kom straks under Lægebehandling. Straks
efter Eksplosionen var indtraadt, gik Vognen i Staa. Passagererne blev i
Biler transporteret til deres Bestemmelsessted. Et
Lokomotiv fra Ringe har i Formiddags ført Vognen til Ringe Station, hvor
den selvsagt vækker megen Opmærksomhed. Sydfynske
Baner nægter at give Oplysninger om Aarsagen til Eksplosionen << ,, Det
stod i avisen for 92 år siden:
Fyens
Stiftstidende, den 10. mar. 1933 >>
Et Par Uheld for "Sydfyenske".
I
Nærheden af Lamdrup Station er der igaar indtruffet et Par Uheld. Et
Motortogs Maskineri gjorde Strejke og maatte sættes ud ved Lamdrup
Station, og nær samme Station var der indtruffet et Skinnebrud, som dog
hurtigt blev udbedret << ,, Det
stod i avisen for 71 år siden:
Fyens
Stiftstidende, den 18. jan. 1954 >>
En farende svend anholdt efter Lamdrup-attentatet.
Men
han nægter at have lagt sten og grus paa skinnerne. I
aftes lidt før kl. 18,30 skete der et attentatforsøg mod persontoget
Nyborg-Faaborg. Toget afgaar fra Nyborg kl. 18,15, og da det var naaet ca.
1 km nord for Lamdrup Station, bemærkede togføreren, at der laa noget
mystisk paa togskinnerne. Det
kunne i mørket se ud til, at det eventuelt var et menneske, der havde
kastet sig foran toget, og togets fører slog derfor straks bremserne
haardt i. Afstanden var imidlertid for kort, saaledes at toget kørte over
stedet. Hurtigst muligt standsede man, og et par mand løb tilbage og saa,
at der paa skinnerne var opbygget en kam af sten og grus. Materialet var
taget fra ballasten, og det var pakket rundt om skinnerne. Toget fortsatte
videre til Lamdrup Station og herfra underrettedes Nyborg H. Fra stationen
anmeldte man straks attentatforsøget til kriminalpolitiet i Nyborg. Toget
mod Faaborg kørte til Refsvindinge og maatte her krydse et tog fra
Faaborg. Personalet i dette tog fik besked, men ogsaa denne gang lykkedes
det at køre over stedet, uden at der skete noget. Politiet
rykkede straks ud og foretog forskellige afhøringer og afsøgninger, og
man var parat til at lade politihunde deltage i eftersøgningen, men det
store apparat blev dog afblæst, idet man hos en landmand fik at vide, at
en farende svend havde været inde paa hans gaard, der ligger i nærheden
af attentatstedet og bedt om penge til natlogi. Det lykkedes hurtigt
politiet at finde manden, og han blev taget med til afhøring i Nyborg.
Han nægtede bestemt at have haft noget med attentatet at gøre, og han
ville i øvrigt heller ikke indrømme, at han havde været inde for at
bede om penge til natlogi. Han blev indsat i arresten og vil i dag blive
afhørt << Mellem
Lamdrup og Refsvindinge blev der opført fire vogterhuse, nr. 11, 12, 13
og 14. Nummereringen startede fra Ringe, mens banens km-angivelse startede
fra Nyborg. Vogterhusene havde allerede mistet deres funktion omkring
1930'erne, hvor bommene blev afløst af automatiske blinklyssignaler. Vogterhus
nr. 14 ved skæringen med vejen til Ferritslev. Bemærk
indkørselssignalet til Lamdrup. Vogterhuset findes ikke mere.
Det forsvandt omkring 1978, hvor det lå i vejen for den nye omfartsvej,
Hjulbyvej, i forbindelse med motorvejens forlængelse fra Hjulby til
Langeskov (Foto: Sylvest Jensen 1959) Overkørslen
ved Svalehøjvej set fra luften mod nord 1936-38. Vogterhus nr. 12,
Svalehøjvej 6,
ses nord for banen. Vogterhuset blev solgt for 9.200 kr. til Markus Beck
Danielsen (tinglyst
26/1-1960) (Foto: Sylvest Jensen) Vogterhus
nr. 12 set fra den modsatte side i 1951. Bommene, der ses på forrige
billede, er nu erstattet af blinklyssignaler på Svalehøjvej (Foto:
Sylvest Jensen) Næste stop: REFSVINDINGE |