Km 16,6 fra Nyborg
Klik-bart kort med banens forløb fra Ringe til Nyborg. Ved at klikke på et stationsskilt springes direkte til lokaliteten, hvis du ikke ønsker at se hele artiklen
Ellested vist på ældre kort (1:20.000) Efter
Ørbæk lå Ellested station 16,6 km fra Nyborg. Midt mellem de to
stationer passerede banen Lindeskov, hvor landets længste langdysse
findes (168 m lang, 10 m bred) stammende fra bondestenalderen ca. 3500 år
før Kr. På den tid banen blev anlagt, havde man ikke veneration for den
slags fortidsminder, hvoraf der findes adskillige på egnen. Blev nærmest
betragtet som en hæmsko for udviklingen. Banen kom trods alt
ikke til at gå igennem langdyssen men meget tæt på. Helt utænkeligt nu
om dage. Ellested
station havde både krydsnings- og læssespor og som noget usædvanligt
for banens stationer var der støbte perronforkanter. Endvidere havde
stationen 1. klasses ventesal, hvilket må tilskrives godsejeren på
Ravnholt 3 km nord for stationen, der havde selskabelig omgang med
kongehuset. Ellested havde det største sporanlæg af banens
mellemstationer. Der var et 280 m langt omløbsspor og et læssespor med
to blindspor til side- og enderampe. Ellested
sporplan 1949 Ellested
station. Postkortbillede
ca.
1915
(Foto: Ørbæk Lokalhistoriske Arkiv) Folketælling
fra 1906 med Ellested stations beboere. Stationsforstanderen hed Johannes
Seiersen, f. 1862, og var stedets anden stationsforstander fra 1902-16.
Foruden hans hustru husede stationen fem børn og to tjenestefolk Ellested
station set fra banesiden 1950 (Foto: Sylvest Jensen) Ellested
station set mod Fjellerup/Ringe. Spor 2 ser ud til at være forsvundet.
Stationens benyttelse levede ikke helt op til dens størrelse (Fotograf og
dato ukendte) Ellested/Lindeskov.
Lokomotivet RFB nr. 4 med to personvogne og en godsvogn passerer
stendysserne øst for Ellested station. Vejen i forgrunden er Assensvej.
Dysserne findes endnu, hvorimod der ikke findes rester af banen på stedet
(Fotograf ukendt, årstal: 1943) Luftfoto
med området omkring Ellested station 1954. Stationen ligger i den gule
firkant. Før banen kom, mødtes vejene i et regulært vejkryds.
Overskæringen bevogtedes fra starten med bomme fra et vogterhus og senere
med blinklyssignaler, men alligevel skete der i tidens løb flere
alvorlige ulykker her. Efter banens ophør er vejene rettet ud. Og
sådan ser området ud på et ældre matrikelkort med både ny og gammel
vejføring. Ellested
station var også posthus. Her er et afsendt brevkort fra Tranekær på
Langeland stemplet ved ankomsten til Ellested 1911 Stationsforstander
H.P.J. Larsens visitkort Samme
stationsforstander var ikke uden humoristisk sans, da han adresserede sit
brev til beboeren på Langdyssegård. H.P.J. Larsen var stationsforstander
i Ellested i årene 1924-30, konvolutten må være fra samme periode Ellested
station. Motortog forlader stationen mod Nyborg. Formodentlig
o. 1960 (Foto: Ørbæk Lokalhistoriske Arkiv) Bygning
af Ringe-banen ved Ellested o. 1896. Det er ikke det rigtige
strækningsspor, der ses, men et smallere spor til entreprenørbrug (Foto:
Ørbæk Lokalhistoriske Arkiv) Fyens
Stiftstidende skrev den 23/7-1938, at der var større sendinger
skinnemateriel på vej til Nyborg-Ringe-banen fra den nedlagte
sjællandske midtbane, og som skulle erstatte den ret svage
skinnebelægning på banen. Den sjællandske midtbane fra Ringsted til
Frederikssund fik en meget kort levetid. Ringsted-Hvalsø (23 km)
1925-1936 og Hvalsø-Frederikssund (34 km) 1928-1936. Skinnerne må derfor
have været af god kvalitet og med en vægt på 37 kg/m. Mon ikke det er
disse, banearbejderne på fotoet herunder er i færd med at udveksle? Billedet
er angiveligt fra Ellested o. 1939 hvor sporet blev udvekslet (Foto: Ørbæk Lokalhistoriske Arkiv) ,, Det
stod i avisen for 117 år siden: Fyens
Stiftstidende den 6. jan. 1908 >>
Heldigt sluppen. Lillejuleaften
faldt en ung Pige, som tjener i Ringe, Datter af Banevogter L. Henriksen,
Ellested, af Toget mellem Fjellerup Holdeplads og Ellested Station. Hun
slog et Par Kolbøtter ned ad Baneskraaningen og havnede i en vandfyldt
Grøft. Skjønt noget medtaget og fortumlet kunde hun dog gaa til sine
Forældres Hjem. Den hurtigt tilkaldte Læge konstaterede, at intet Brud
var sket, men beordrede nogle Dages Ro. Pigen
er - skrives der til os - nu i bedste Velbefindende igjen << ,, Det
stod i avisen for 115 år siden: Fyens
Stiftstidende den 2. maj 1910 >>
Stjaalet et Brev med Penge. I Fredags havde en Mælkekusk lagt et Brev med c. 142 Kr. i - Afregning fra Mejeriet - paa en Mælkespand, som han stillede udenfor Rasmus Olsens Enkes Gaard i Sandager (Gislev). Inden Gaardens Folk kom ud til Spanden, var Brevet forsvunden. En Eftersøgning gav intet Resultat, men saa opspurgte Politiassistent Andreasen, Ringe, at en rejsende Svend havde løst Billet paa Ellested Station til Slagelse. Politiet dér blev alarmeret, og Fyren blev nappet ved sin Ankomst dertil; det var en Snedkersvend. Han havde kun naaet at bruge 20 Kr. af de stjaalne Penge <<
,, Det
stod i avisen for 115 år siden: Langelands Social-Demokrat den 7. jun. 1910 >>
Toget, der i Aftes Kl. 10,54 afgik fra Ringe til Nyborg, overkørte 200 Alen syd for Ellested Station en Ko, der fik Hornene ind i Kofangeren. Maskinen løftedes med de 2 forreste Hjul af Skinnerne og maatte løftes op med Dunkraft. Toget indkom til Nyborg med 1/2 Times Forsinkelse. I Dag er Maskinen afgaaet til Reparation << ,, Det
stod i avisen for 114 år siden: Kallundborg Avis den 5. aug. 1911 >>
En Finger klippet af i en Kupedør. ,, Det
stod i avisen for 110 år siden: Fyens Stiftstidende den 21. jan. 1915 >>
Uberettiget Næringsbrug. I
hele banens levetid var man forskånet for alvorlige ulykker. Således er
ingen passagerer eller togpersonale blevet dræbt eller alvorligt
kvæstet. Det var som oftest de vejfarende, det gik værst ud over.
Første gang en bil kørte ind i toget på Ringe-banen var i 1924, hvor en
personbil sprængte bommene ved Ellested station: ,, Det
stod i avisen for 101 år siden: Fyens
Stiftstidende den 4. nov. 1924 >>
En uhyggelig Tildragelse ved Ellested St. Vognmand Anders Larsens Bil fra Ørbæk sprænger Jernbanebommen lige foran et frembrusende Tog. Søndag Formiddag havde Gdr. Hans Johansen, Risinggaard, Ørbæk, lejet Vognmand Anders Larsen, Ørbæk, til at køre sig, Hustru og Datter til Gudstjeneste i Ryslinge Valgmenighed. Kørslen foregik i en Ford Sedan, og Larsen sad selv ved Rattet. Turen til Ryslinge forløb ogsaa paa bedste Maade, men paa Hjemturen indtraf et alvorligt Uheld, idet Bilen stødte sammen med Ringe-toget ved Ellested Station. ,, Det
stod i avisen for 101 år siden: Fyens
Stiftstidende den 24. dec. 1924 >>
Automobilulykken ved Ellested. Propr.
Johansens Hustru, Risinggaard, Ørbæk, der den 2. November paadrog sig
ret svære Kvæstelser under Ulykken ved Jernbaneoverkørslen ved Ellested
Station, blev igaar udskrevet fra Sygehuset. Hun skal dog under
Lægebehandling endnu et Par Maaneder. Fruen afgav igaar Erklæring om sit
Indtryk af Katastrofen. Umiddelbart før Sammenstødet udbrød hun: Men
Bommene er jo nede, og der er Toget. Forøvrigt
fremkom der ikke noget nyt. Angaaende Erstatningskrav ønskede Propr.
Johansen ikke at gøre Indstilling, inden der forelaa Regning fra
Sygehuset. Fru Johansen er forsikret i Mejeriernes Ulykkesforsikring for
10,000 Kr. og 5 Kr. i Dagpenge. Chauffør Larsens Defensor, Sagfører
Nielsen, fremsatte Ønske om Dom angaaende Kørekortets Tilbagelevering,
men Dommeren fandt, at Automobilloven ikke tillod Adskillelse af de to
Faktorer: Erstatning og Straf. Dommer
og Politimester havde d. 10. November været paa Aastedet og foretaget
Køreprøve under væsentlig samme Forhold som Ulykkesdagen. Der
var i Retten fremlagt Sympatitilkendegivelse for Chauffør Larsen fra et
stort Antal Beboere i Ørbæk, ligesom Larsen havde udmærkede
Anbefalinger fra mange. Sagen udsattes til senere << ,, Det
stod i avisen for 100 år siden: Fyens
Stiftstidende den 16. mar. 1925 >>
Bilulykken ved Ellested. Lørdag Eftermiddag behandles Sagen mod Chauffør Larsen, der den 2. November kørte mod Bommen ved Jernbaneoverskæringen ved Ellested Station. ,, Det
stod i avisen for 90 år siden: Middelfart Avis den 26. nov. 1935 >>
Kongeparret paa Ravnholt. Fyens Stiftstidende bragte næste dag (27/11-1935) dette foto, hvor bl.a. kongeparret ses øverst på trappen til Ravnholt. Avisen oplyser desuden, at majestæten nåede at nedlægge 65 stk. vildt, og i alt blev der skudt 632 stk. vildt. Henved kl. 22.30 forlod kongeparret Ravnholt for at køre til Ellested Station, hvor en kort afsked fandt sted. Kl. 22.55 førtes salonvognen med særtog til Nyborg, hvorfra der fortsattes med natfærgen til Korsør kl. 04.11 ,, Det
stod i avisen for 89 år siden: Fyns Social-Demokrat den 20. feb. 1936 >>
En lille Togstandsning paa Ringe-Nyborg Linien. ,, Det
stod i avisen for 82 år siden: Fyens
Stiftstidende den 8. jan. 1943 >>
Svendborg Amts Vejkrydsudvalg meddelte, at Overvejkrydsudvalget den 12.
Januar Kl. 14,30 vilde besigtige den farlige Overskæring ved Ellested
Station. Det vedtoges, at Vejudvalget skal repræsentere Kommunen ogsaa
ved det følgende Forhandlingsmøde paa Ringe Hotel Kl. 15 << ,, Det
stod i avisen for 82 år siden: Fyens
Stiftstidende den 12. feb. 1943 >>
Berygtet Dødsfælde ved Ellested Station fjernes. Tæt
ved Ellested Station, hvor Ringe-Nyborg Landevejen i et meget farligt
Sving skærer Banelinjen, er der gennem Aarene sket en Række meget
alvorlige Færdselsulykker, hvoraf flere har haft dødelig Udgang. Nu
ser det imidlertid ud til, at denne Dødsfælde fjernes, idet Svendborg
Amts Vejkrydsudvalg i Gaar besigtigede Forholdene og derefter afholdt et
Møde paa Ringe Hotel for at drøfte Muligheden for Udbedring af Svinget.
Foruden Udvalget, der bestaar af Amtmand Rud. Lassen, Politimester Krarup,
Gdr. Engbæk, Ore, og Amtsraadsmedlemmerne Jacob Nielsen og Thomas
Andersen, Taasinge, deltog Driftsbestyrer P. Hansen og Baneingeniør
Wedell-Wedellsborg fra Sydfyenske Jernbaner, Amtsvejinspektør Grimstrup
og Repræsentanter for Gislev-Ellested Sogneraad. Resultatet
af Mødet blev, at der blev opnaaet Enighed om at rette Svinget saaledes,
at Vejen faar et bedre Løb, idet man vil føre den skraat over
Banelegemet. Det blev overladt til Baneingeniør Wedell-Wedellsborg at
udarbejde et Projekt << ,, Det
stod i avisen for 80 år
siden: Fyens Stiftstidende den
25. nov. 1945 >>
En Mand laa over Skinnen umiddelbart foran Toget. 50-aarig Installatør dræbt ved Ellested i Aftes. Besvimet, da han gik mellem skinnerne. Næste stop: FJELLERUP |